Bistrita: Maria Răducanu Quartet
MARIA RĂDUCANU s-a născut pe 3 noiembrie 1967, la Huși, județul Vaslui. Se consideră o "simplă" cântăreaţă sau, şi mai bine, o bocitoare de rit bizantin. Prezență constantă pe scenele de jazz (și nu numai), din România și din străinătate (Franţa, Germania, Marea Britanie, Italia, Belgia, Polonia, Cehia, Ungaria, Bulgaria, Cipru, Portugalia, Suedia, SUA, Nigeria, Gabon, Israel, Algeria etc.), Maria Răducanu este o artistă greu de categorisit stilistic. Maria Răducanu nu cântă pentru snobi, deşi muzica ei este una de rafinament. Că se află stând turceşte pe o străduţă din Paris sau pe scena unei Filarmonici, cântul ei stă sub semnul aceluiaşi crez "dostoievskian", conform căruia Frumosul va mântui Lumea.
A colaborat cu majoritatea muzicienilor de jazz din România (Johnny Răducanu, Mircea Tiberian, Vlaicu Golcea, Sorin Romanescu, Pedro Negrescu, Mihai Iordache, Sorin Terinte, AlbertTajti etc) şi cu personalităţi ale jazzului occidental (între care germanii Jan Roder, Michael Griener, Siegfried Kessler şi Niko Meinhold, americanii Marc Ribot şi Chris Dahlgren, suedezul Krister Jonsson).
În 2009, Marreterraniu Production din Corsica şi MEZZO VOCE au produs pentru Televiziunea Franceza dvd-ul MARIA RADUCANU QUARTET, conținând 53 de minute de muzică live. Protagoniştii acestui eveniment au fost, în afară de artistă, Krister Jonsson (ghitara), Derek Shirley (contrabas) și Michael Griener (percuție).
În aprilie 2010, la invitaţia celebrului muzician american de avantgardă JOHN ZORN, înregistrează la New York, pentru prestigiosul label TZADIK, un album ce va fi lansat în octombrie acelaşi an. Partener, pe albumul respectiv, îi este ghitaristul de jazz MARC RIBOT (câștigător a numeroase premii Grammy, printre altele).
"Posedând una dintre cele mai distincte voci din lume, Maria Răducanu întrepătrunde doina românească cu fado, Rembetiko, blues și improvizații, creând o muzică pură, profund emoționantă și care-ți merge direct la inimă." – a declarat John Zorn - Tzadik.
În 2020, publică albumul ”Spitalul Amorului” - Maria Răducanu Quartet (Niko Meinhold/ pian, Chris Dahlgren/ contrabas, Michael Griener/ percuție).
Krister JONSSON(ghitară/ Suedia)
Krister Jonsson este unul dintre cei mai apreciați și solicitați ghitariști din Suedia.
Cu o solidă pregătire clasică, urmată de dezlănțuiri rock, explorări psihedelice și apoi studii de jazz la New York, Jonsson își abordează holistic instrumentul, cu o tehnică uluitoare, inventivitate timbrală, dar mai ales senzitivitate, venind cu toată deschiderea spre partenerii de scenă, în căutarea armoniei care să-i conțină sound-ul unic.
Jonsson este un explorator al sufletului(și are un fetiș pentru Mahler).
Și nu se împiedică în abstractizări, nu-l "fură" tehnica. Face muzica să sune bine și, dacă simțirea o cere, îi împinge curajos limitele.
A colaborat și colaborează cu mulți artiști de renume din Scandinavia și Europa, între care sunt de menționat colaborările pe termen lung(și apăsat) cu Viktoria Tolstoy, Marilyn Mazur, Maria Răducanu, Lars Danielsson.
Christian WEBER(contrabas/ Elveția)
"A devenit cunoscut grație soundului musculos al bassului, contrapunctului otrăvit și reflexului de a para un pumn".
Cântă în variate formule, în toată lumea.
Proiectele actuale includ trio-ul cu saxofonistul Ellery Eskelin și bateristul Michael Griener, WWW cu pianistul Michel Wintsch și bateristul Christian Wolfarth și un duo - împreună cu Joke Lanz la platane.
În 2003, a primit premiul pentru artă al orașului Zürich.
Din 2007, este lector la universitățile din Lucerna, Bern și Basel.
A lansat numeroase albume ca bandleader/ coleader la prestigioase labeluri de jazz și free-jazz precum HatHut/hatOLOGY, Intakt, Cut, For4Ears etc.
A colaborat cu numeroși muzicieni de jazz și muzică improvizată: John Butcher, Lol Coxhill, Rudy Mahall, Aki Takase, Otomo Yoshihide.
Cântă regulat cu ansambluri de muzică contemporană, muzică pentru teatru, film și dans, precum și cu trupa post-punk-dada COPILUL BRUSC.
Michael GRIENER(baterie/ Germania)
A învățat să bată la tobe ascultându-i și apoi cântând cu cei "mari". Și-a petrecut adolescența muzicală împreună cu clarinetistul-bass Rudi Mahall. La 20 de ani, la Hanovra, alături de Günter Christman, își începea cariera de artist liber-profesionist. Din 1994, de când s-a stabilit la Berlin, s-a impus ca unul dintre cei mai versatili bateriști ai scenei de jazz, lucrând cu Mal Waldron, Butch Morris, Tal Farlow, Evan Parker, Aki Takase și mulți alții.
Împreună cu Jan Roder formează secția ritmică a grupului DIE ENTTHÄUSCHUNG, Uli Gumpert Quartett, Monk's Casino și multe alte grupuri și proiecte.
Din 2002 este lector la Academia de Muzică din Dresda.
În martie, 2006, a primit premiul de CEL MAI CREATIV SOLIST la Gala Noului Jazz German de la Mannheim.
Muzica lui se regăsește pe numeroase albume apărute la labeluri de prestigiu, precum Intakt, Hat/Hut, FMP, Moers Music etc.
Cu o amplă cunoaștere a jazzului tradițional, Griener se mișca lejer în zona muzicilor improvizate, free jazz, muzică contemporană. Este solicitat în varii proiecte - și nu pentru lipsa de personalitate, ci pentru ca are acea rară calitate de a sublinia idei, de a le impregna cu propriul spirit, având grijă să nu dezechilibreze întregul muzical. "Stilul lui - plin de ruperi, spărturi și curgeri line - de de departe unic. Și e și foarte cool.
Maria Răducanu - voce/ RO
Krister Jonsson - ghitară/ SE
Christian Weber - contrabas/ CH
Michael Griener - baterie/ DE
Folclor, fado, romanțe, world music, jazz. Din Levant la New Orleans.