"Zadarnicele chinuri ale dragostei”, regia Andrei Şerban, decorul Octavian Neculai, costumele Edita Lupea
Distribuția:
Șerban Pavlu (Berowne)
George Ivașcu (Regele)
Alin State (Longaville)
Lucian Ifrim (Dumaine și Anton Bont)
Cătălin Babliuc (Tărtăcuță)
Constantin Dogioiu (Don Adriano de Armado)
Catinca Maria Nistor (Boyet)
Ioana Anastasia Anton (Prințesa)
Alexandra Fasolă (Rosaline)
Silvana Negruțiu (Katherine)
Maria Veronica Vârlan (Maria și Juaquinetta)
Adela Bengescu (Molie)
Cu dragostea nu faci pariuri. Nici nu poți paria pe ea. Dragostea cuprinde, învăluie și stăpânește. Lovește fără discriminare, fără a ține cont de rang și de legăminte. ”Zadarnicele chinuri ale dragostei”: o piesă plină de umor și de tâlc, în care aflăm cum în fața dragostei pică orice turn de apărare.
Andrei Șerban, regizor: Tema dragostei din "Zadarniciele chinuri ale dragostei", una dintre primele comedii scrise de Shakespeare, (după unii, chiar prima sa piesă), a fost continuată mai târziu într-o altă comedie, "Mult zgomot pentru nimic", care atunci avea un titlu diferit. În timpul lui Shakespeare, la Globe, cele două piese se jucau împreună, prima în original se numea "Love's labour's lost", a doua "Love's labour's won"- care, traduse literal, ar fi: "Eforturile pierdute ale dragostei", urmate de "Eforturile câștigate ale dragostei". La Teatrul de Comedie se joacă "Mult zgomot pentru nimic", spectacol pe care l-am montat recent, și acum la Bulandra "Zadarnicele chinuri ale dragostei". E interesant de urmărit aceste două comedii în teatru, să vedem cât de diferit e tratat subiectul. "Mult zgomot pentru nimic" are un final așa zis fericit, un fel de happy-end ciudat, cu Beatrice și Benedick acceptând să se căsătorească, după ce s-au războit cumplit toată piesa. Războiul sexelor în "Zadarnicele chinuri" e mai complex și cu un final enigmatic, nu neaprat vesel, cum s-ar așteapta într-o comedie. Anunțul morții întrerupe spectacolul și ne găsește pe toți, actori și spectatori, nepregătiți. Pentru un public modern titul este mai familiar decât piesa însăși, căci textul pare deseori obscur și poate de aceea se joacă rar (în România cel puțin), căci pare mai mult o piesă "de citit", datorită subtilităților de limbaj, un puzzle erudit, intenționat de autor să ne provoace, să ne atenționeze asupra felului în care distorsionăm sensul cuvintelor, denaturând limbajul. Dar cum să facem ca acest text scris acum peste 400 de ani să vibreze în secolul 21? Înțelegerea noastră e limitată și subiectivă, suntem atinși de un aspect sau altul și încercăm să transmitem ce ne-a atins pe noi. Nu putem cuprinde tot ce a sugerat Autorul, universul lui e mult prea vast. Peter Brook, marele regizor shakespearian, s-a preocupat toată viața să găsească sensul cel mai imediat al relației noastre cu opera lui și iată ce spune: "Cu ani în urmă se susținea că piesele lui Shakespeare trebuie jucate așa cum au fost scrise. Azi absurdul unei asemenea afirmații e mai mult sau mai puțin recunoscut, căci nimeni nu știe ce formă scenică a avut Autorul în minte... O experiență teatrală trebuie să fie legată de pulsul propriului timp, arta teatrului trebuie să aibă o fațetă a vietii de zi cu zi, pentru că omul e interesat in primul rând de viața pe care o cunoaște. Teatrul nu trebuie să fie plictisitor, nici convențional. Trebuie să fie neașteptat. Teatrul ne duce spre adevăr prin intermediul surprizei, al emoției, prin joc și printr-o formă de bucurie".
În teatru, (o spun din experiența proprie) viitorul și trecutul nu au nicio importanță. Singurul lucru care contează e adevărul momentului prezent, doar experiența care-i unește pe actori și pe spectatori.
Cronici
Alexandru Pătrașcu: Rar am văzut un spectacol atât de coerent, în care cele aproape două ore și jumătate fără pauză să treacă atât de repede.
Sever Voinescu: Andrei Șerban ține totul într-un echilibru fin al bunului-gust, într-un fel de simplitate inocentă (încă și mai mult pusă în evidență de contrapunctul scenei agresiunii moscoviților), reușind un spectacol de o autenticitate și de o prospețime cuceritoare. Totul este rotund – nimic în plus, nimic în minus!
Ileana Lucaciu: “Zadarnicile chinuri ale dragostei” este un spectacol de referință și prin dorința de “modernizare” a teatrului care preocupă mișcarea teatrală, fiind un exemplu de cum poți trata opere clasice, logic, coerent stilistic, în spiritul mileniului trei, fără a forța “adaptarea” stridentă a unei piese; Andrei Șerban, ca un mare regizor, oferă colegilor, o “lecție” de teatru adevărat, în termeni moderni realizat.
Tudor Costin Sicomaș: Ca de fiecare dată, Andre Şerban face dintr-un text aparent greoi şi uneori de neînţeles, un spectacol fermecător, ca o spumă, împletind abil comedia şi drama (poate chiar tragedia) pentru a ne conduce prin desişul filosofiei lui William Shakespeare.
Răzvana Niță: „Zadarnicele chinuri ale dragostei” e un spectacol foarte fresh, reconfortant, un cuceritor divertisment dar şi o fabulos orchestrată diversiune. E măgulitor dar provocator, tezist şi în acelaşi timp subversiv, interoghează, explorează teatrul omagiind, de fapt, viaţa. Era nevoie de curajul, nebunia şi hrănitoarea curiozitate ale lui Andrei Şerban pentru ca toate acestea să ajungă – în această formă/formulă – la noi. Un spectacol care anulează cortina şi ne redă nouă înşine.
Andreea Nanu: Prin Zadarnicele chinuri ale dragostei ieşim din cercul strâmt al comicului cotidian şi ne ridicăm la demnitatea adevăratei Comedii în care Shakespeare sădeşte mereu, ca ferment, tragicul; fiindcă în tragedie rezidă esenţa condiţiei umane. Un tragism pe care Andrei Şerban îl redă simplu, cu sinceritate şi umor, punându-l pe orgoliosul cavaler spaniol, îndrăgostit de Joaquinetta, să tundă gazonul; coborâm din înatul teatrului la o scenă terestră, în care muzica dragostei încearcă să nu dispară cu totul în zgomotul de fond al maşinii, în mecanica vieţii.
Maria-Gabriela Constantin: Spectacolul lui Andrei Șerban, ”Zadarnicele chinuri ale dragostei”, este o memorabilă experiență teatrală. Ar merita să fie văzut de cât mai mulți tineri, pentru că vorbește despre lucruri esențiale într-o manieră accesibilă, bine structurată și temeinic construită, care i-ar pune pe gânduri pe adolescenți, nu numai obișnuitul public de teatru, stârnindu-i lăuntric să cugete profund asupra iubirii și alegerilor corecte. Un spectacol must see.
ACORD
Sunt de acord să fiu filmat, în calitate de spectator, în cadre foarte scurte cu o durată maximă de 10” de către echipa Televiziunii Române pentru preluarea spectacolului de teatru pentru care achiziţionez şi achit contravaloarea biletului.
Prin prezentul Acord, fără nicio pretenție financiară actuală sau ulterioară, consimt ca înregistrările efectuate să fie utilizate de către Societatea Română de Televiziune pentru o perioadă nelimitată de timp, pentru toate teritoriile și pentru toate mediile prezente și viitoare.
DECLARAŢIE PE PROPRIA RĂSPUNDERE
pentru prevenirea şi combaterea infectiilor cu CORONAVIRUS (COVID-19)
în vederea participării la spectacolul de teatru pentru care achiziţionez şi achit contravaloarea biletului
Declar totodata ca inteleg pe deplin consecintele declaratiei mele si ca prin semnarea acesteia sunt de acord si pe deplin constient ca, in cazul in care cele declarate nu corespund adevarului sau sunt false si/sau incomplete, voi suporta toate consecintele asumate prin prezenta.
Prin prezenta declar ca sunt de acord ca prelucrarea datelor cu caracter personal se se realizeze, cu respectarea prevederilor Regulamentului nr. 679/2016 adoptat de Parlamentul European si Consiliul Uniunii Europene pentru aprobarea normelor privind protectia in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal, precum si a normelor referitoare la libera circulatie a acestui tip de date cu caracter personal.
A. Declar pe proprie răspundere, sub sanctiunile prevăzute de Codul Penal al României, privind declaraţiile neadevărate, următoarele:
- In ultimele 14 zile, nu am călătorit în străinătate în alte state decât cele exceptate de la aplicarea masurilor de carantina/izolare (zona verde).
- In ultimele 14 zile, nu am avut simptome specifice infectarii cu virusul SARS COV 2(Ex: Cele mai frecvente simptome: febra, oboseala, tuse seaca; alte simptome care pot fi prezente: dureri de cap, congestie nazala, dureri de gat, diaree, etc.);
- Nicio rudă, pana la gradul 4 inclusiv (copii, parinti, bunici, frate, sora, unchi, matusa, nepot, var), si nici sotul/sotia/concubinul/concubina sau orice alta persoana cu care locuiesc sau cu care am intrat in contact in ultimele 14 zile, nu au calatorit in strainatate, in alte state decat cele exceptate de la aplicarea masurilor de carantina /izolare( zona verde), in aceasta perioada si nu prezinta simptome specifice infectarii cu virusul SARS-COV 2.
- Nu am cunostinta sa fi intrat in contact cu persoane care au calatorit in strainatate, cu persoane diagnosticate cu COVID 19, cu persoane care s-au aflat in contact cu persoane diagnosticate cu COVID 19, cu persoane care prezinta simptomatologie specifica infectarii cu SARS COV 2, cu persoane care au fost plasate in carantina sau sunt suspecte a fi infectate cu SARS COV 2, in ultimele 14 zile.
Declar totodata ca inteleg pe deplin consecintele declaratiei mele si ca prin semnarea acesteia sunt de acord si pe deplin constient ca, in cazul in care cele declarate nu corespund adevarului sau sunt false si/sau incomplete, voi suporta toate consecintele asumate prin prezenta.
Prin prezenta declar ca sunt de acord ca prelucrarea datelor cu caracter personal se se realizeze, cu respectarea prevederilor Regulamentului nr. 679/2016 adoptat de Parlamentul European si Consiliul Uniunii Europene pentru aprobarea normelor privind protectia in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal, precum si a normelor referitoare la libera circulatie a acestui tip de date cu caracter personal.
Prelucrarea acestor date se va face pana la momentul disparitiei oricarui risc de infectare cu virusul SARS COV 2, respectiv pe intreaga perioada de timp in care exista obligatia legala, in sarcina entitatii, de prelucrare sau in vederea protejarii interesului legitim al operatorului, inclusiv in ceea ce priveste apararea unui drept în justitie al Operatorului. In ceea ce priveste transferul datelor furnizate, mentionam ca acestea vor face obiectul transferului strict catre unitătile sanitare, precum si catre institutiile si/sau autoritatile publice direct interesate si implicate in combaterea infectiei cuSARS COV 2, nefacand obiectul unui transfer neautorizat.
Biletele sunt disponibile în reteaua IaBilet si în format electronic pe www.iabilet.ro, in magazinele Flanco, Metrou Unirii 1, Muzica, IQ BOX si pe terminalele Selfpay. Online, puteti plati cu cardul, Paypal,carduri de tichete culturale Sodexo, pe factura la Vodafone sau Orange sau ramburs prin Fan Courier oriunde în tara.